Ik liep al een tijd tegen dingen aan zoals moeite met concentratie, overzicht houden en een hoofd dat eigenlijk altijd “aan” stond. Via de reguliere weg probeerde ik hulp te zoeken, maar daar... See more
Company replied
While we don't verify specific claims because reviewers' opinions are their own, we may label reviews as "Verified" when we can confirm a business interaction took place. Read more
To protect platform integrity, every review on our platform—verified or not—is screened by our 24/7 automated software. This technology is designed to identify and remove content that breaches our guidelines, including reviews that are not based on a genuine experience. We recognise we may not catch everything, and you can flag anything you think we may have missed. Read more
Ik liep al een tijd tegen dingen aan zoals moeite met concentratie, overzicht houden en een hoofd dat eigenlijk altijd “aan” stond. Via de reguliere weg probeerde ik hulp te zoeken, maar daar... See more
Company replied
Missie weinig doen en iedereen beter melden ongeacht klachten en hopen dat werknemer het moeilijke verslag niet begrijpt of tegenin gaat zodat werkgever niet hoeft te betalen en de wachttijd niet wo... See more
Het bedrijf ergatis bleek een luchtbel. Diverse locaties bestaan niet maar worden ad hoc gehuurd. Hoofdkantoor in Nijmegen is een serie kleine smoezelige kamertjes. Hoofd ICT bij problemen blijkt ook... See more
“Als zelfstandig bedrijfsarts begeleid ik regelmatig complexe verzuimdossiers. In situaties waarin een duidelijke diagnose nodig is, passend behandeladvies gewenst is of wanneer een dossier dr... See more
Company replied
No history of asking for reviews
This company hasn't invited their customers, so reviews may not be representative
Replied to 100% of negative reviews
Typically replies within 1 month
How this company uses Trustpilot
See how their reviews and ratings are sourced, scored, and moderated.
Ik liep al een tijd tegen dingen aan zoals moeite met concentratie, overzicht houden en een hoofd dat eigenlijk altijd “aan” stond.
Via de reguliere weg probeerde ik hulp te zoeken, maar daar liep ik eigenlijk vast. De wachttijden bleven oplopen en ondertussen moest ik wel gewoon door met alles. Dat voelde best frustrerend, omdat ik juist op zoek was naar antwoorden en handvatten om er beter mee om te gaan.
Uiteindelijk ben ik in het versnelde traject van Ergatis & Skils terechtgekomen. Wat mij daar meteen opviel, was hoe goed de samenwerking tussen de psycholoog en psychiater was. Het hele traject voelde daardoor heel logisch en efficiënt. De gesprekken en testen sloten goed op elkaar aan, waardoor er vrij snel een compleet beeld ontstond.
Daaruit kwam uiteindelijk een duidelijke diagnose: ADHD. Er werd ook meteen gekeken naar welke medicatie het beste bij mij zou passen. Dat gaf mij vooral veel rust. Het voelde als een bevestiging en ook als een opluchting. Dingen waar ik al jaren tegenaan liep kregen eindelijk een verklaring en een gepaste oplossing.
Algeheel een enorm fijne ervaring gehad!

Reply from Ergatis
Mijn ervaring met Ergatis legt een structureel probleem bloot met de medisch-professionele autonomie en de zorgplicht van de betrokken artsen.
Na een moeizaam AVG-traject is zwart-op-wit komen vast te staan dat dit bureau fungeert als een verlengstuk van de werkgever in plaats van als een onafhankelijk medisch instituut. Toestemming volgens de AVG moet vrij, specifiek en geïnformeerd zijn. Ergatis lapt deze artsen-richtlijnen volledig aan de laars. Terwijl mijn werkgever al dreigde met loonopschorting via de Wet Verbetering Poortwachter, bleef Ergatis volhouden dat hun 'vrijwillige' toestemming een noodzakelijke voorwaarde was. Toen ik aangaf wel te willen meewerken, maar mijn wettelijk blokkeringsrecht wilde behouden en per stap wilde accorderen welke medische info gedeeld werd, werd het traject door Ergatis direct gestaakt. Dit is pure medische chantage: teken de blanco volmacht of wij stoppen het onderzoek.
De schokkende feiten uit het dossier:
Schending van de professionele autonomie: Uit e-mails blijkt dat de HR-manager van mijn werkgever de regie voerde over de planning. Op mijn verzoek om eerst de bedrijfsarts te spreken, instrueerde HR de artsen van Ergatis letterlijk: 'Wij willen geen enkele vertraging en dus niet wachten'. In plaats van de medische onafhankelijkheid te bewaken, bogen de artsen van Ergatis direct voor deze commerciële druk van een niet-medicus.
Bestaan van een 'Schaduwdossier': Tijdens de intake stelde de arts in opleiding gerichte vragen over een vaststellingsovereenkomst (VSO). Ik had hier zelf niets over verklaard en deze informatie ontbreekt in de officiële correspondentie. Dit bewijst dat Ergatis informatie accepteert en gebruikt die buiten de officiële kanalen om wordt toegeleverd. Dit is in strijd met de KNMG-richtlijn dossiervorming.
Schending medisch beroepsgeheim: Reeds op 5 december 2025 heeft er inhoudelijke medische afstemming plaatsgevonden tussen Ergatis en de bedrijfsarts van werkgever over beperkingen, zonder dat ik hiervoor een machtiging had getekend of toestemming had verleend.
Onrechtmatige toegang voor HR: Ergatis faciliteert HR-medewerkers met een directe portaalinlog om 'tussentijds de voortgang te volgen'. Het toegankelijk maken van medische trajectgegevens voor een werkgever is tuchtrechtelijk en privacytechnisch ongehoord.
Manipulatie van verslaglegging: Het procedurele voorstel van Ergatis om een afspraak na het weekend te plannen, werd in de stukken geframed als een 'weigering' van mijn kant. Deze verdraaiing van feiten getuigt van een ernstig gebrek aan integriteit.
De commerciële belangen (de factuur van € 577,50 voor een intake) wegen bij Ergatis zwaarder dan de medische ethiek. De klacht ligt inmiddels bij de directie, maar de voorbereidingen voor het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg en een melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens zijn in volle gang.
Mijn advies: Bescherm uzelf. De artsen hier lijken hun onafhankelijkheid te hebben ingeruild voor de gunst van de betalende werkgever. Teken nooit de algemene machtiging van Ergatis. Eis je blokkeringsrecht op en vraag direct je volledige interne logboek op. De 'onafhankelijkheid' is hier een façade voor een verdienmodel over de rug van de zieke werknemer..

Reply from Ergatis
“Als zelfstandig bedrijfsarts begeleid ik regelmatig complexe verzuimdossiers. In situaties waarin een duidelijke diagnose nodig is, passend behandeladvies gewenst is of wanneer een dossier dreigt vast te lopen, schakel ik Ergatis in.
In deze casussen is het essentieel dat er snel helderheid komt: wat is er precies aan de hand, welke behandeling is passend en welke beperkingen zijn blijvend? Ergatis weet dat scherp en zorgvuldig te duiden. Door een goede diagnose te stellen, een concreet behandelvoorstel te doen en expliciet te benoemen welke beperkingen blijvend zijn, ontstaat er duidelijkheid voor alle betrokkenen. De FML die zij opstellen is bovendien zeer helpend voor vervolgonderzoek, zoals een AD-onderzoek.
Wat ik waardeer in de samenwerking, is de snelheid en effectiviteit. Er wordt snel actie ondernomen, er is overleg waar nodig en de rapportages volgen vlot. Dat maakt dat dossiers niet vastlopen, maar juist weer in beweging komen.
Voor mij vat één zin de meerwaarde van Ergatis goed samen: ‘De helpende hand bij complexe dossiers en dossiers die dreigen vast te lopen.’
Guus van Wietingen – Bedrijfsarts en mede-eigenaar van Gezond Werken Langstraat

Reply from Ergatis
Vervelend om een negatieve review te schrijven, maar helaas voel ik toch de plicht om dit te vermelden.
Mijn negatieve ervaring is op 2 punten.
1) Onder druk tekenen van een toestemmingsverklaring.
Dit is een toestemmingsverklaring zodat de verzekeringsarts contact mag hebben met de bedrijfsarts. Ik vond dat geen probleem, maar ik wilde meegenomen worden in de cc of bij telefonisch contact in een 3-gesprek. Helaas was hierin niks mogelijk. Op de afspraak was het tekenen of wegwezen. Ik was ergens ook afhankelijk van dit onderzoek dus had geen andere optie dan tekenen.
2) Het opvragen van het complete dossier waarbij er stukken niet zijn toegevoegd.
Ik heb mijn complete dossier opgevraagd en helaas maar een deel gekregen. Daarna gevraagd wat er mis is gegaan en of ik de missende onderdelen kon krijgen. Ik heb nog stukken ontvangen, maar niet de reden waarom het mis was gegaan. In meerdere mails naar de verzekeringsarts waarin ik vraag waar het fout was gegaan, ging ze niet in op deze vraag maar vroeg alleen wat ik nog miste in het dossier.
In het mailcontact met de verzekeringsarts werd er geen excuses aangeboden en werd kortaf gereageerd. Weinig empathie.
Overigens heb ik een neutrale/enigszins positieve ervaring met de psycholoog/psychiater die de onderzoeken uitvoerde.
Dus een klacht ingediend. Een klacht omdat ik Ergatis bewust wilde maken over dat ze wel te maken hebben met cliënten in de meest kwetsbare periode van hun leven en dat daar zorgvuldig mee omgegaan moet worden.
Daarop heb ik een mail teruggekregen met excuses maar dat ze geen fout zien in hoe ze met de toestemming op zijn gegaan. Verder geven ze aan dat het klopte dat het mis was gegaan bij het opvragen van het dossier.
Op mij komt het over als snel een mail sturen om er vanaf te zijn, weinig oprechtheid.
Vandaar dat ik via deze weg toch mensen wil waarschuwen voor deze organisatie.
Een cijfer 1 omdat er geen waarde gehecht wordt aan feedback waardoor er meerdere mensen de dupe gaan zijn van de werkwijze.

Reply from Ergatis
Drama met afspraken alles word gedwongen
Trieste firma
In dienst van bedrijf en arbo
Niet voor werknemers
Ben enkele jaren geleden daar geweest en veel van onderstaande reviews zijn waar.
Het enige wat ik kan zeggen is: Bijt niet de hand die jou voedt.
Ik denk dat dat de gehele lading dekt.
Ik kan niets anders zeggen dan dat Ergatis 1 grote amateuristische instelling is, waar “artsen” niet eens de juiste diploma´s hebben om überhaupt een gedegen onderzoek te mogen doen.
Ik ben er zelf naar toe doorverwezen door Zorg van de Zaak (overigens ook een zeer dubieuze instelling die tegenwoordig Zeker Arbo heet en overduidelijk met Ergatis onder 1 hoedje speelt om maar zoveel mogelijk geld binnen te harken, maar dat terzijde).
Ik ben op werk uitgevallen vanwege de klachten van een vrij zeldzame progressieve leverziekte en wordt hier naar toe gestuurd voor een zogenaamd belastbaarheidsonderzoek. Ik werkte door de klachten van mijn ziekte nog maar 24 uur, maar zelfs dat bleek niet meer haalbaar.
Ik werd in eerste instantie gebeld door een “arts” van Ergatis genaamd Dr. A.H. V., die beweerde dat hij ooit mee heeft gelopen op een MDL afdeling en wist wat de ziekte inhoudt. Dat wekte in eerste instantie wel enig vertrouwen. Hij zei te verwachten dat ik waarschijnlijk in de WIA zou belanden vanwege de aard van mijn ziekte. Financieel zou dat voor mij echt een ellende zijn, maar werken lukt me helaas ook niet meer.
Vervolgens stuurt hij me naar een fysiotherapeut en een psycholoog…
Dan ga ik me al dingen afvragen; waar heb ik die voor nodig, ik heb een MDL arts nodig, geen fysio en al helemaal geen psycholoog. Vervolgens wordt ik getest op wat fysieke functies zoals traplopen, fietsen en schroefjes en moertjes indraaien in pakweg anderhalf uur tijd, en een gesprek met een psychologe die vooral ingaat op een conflict met mijn werkgever van anderhalf jaar geleden, en nog een IQ test, ook in pakweg 2 uur tijd.
Niet lang erna komt het rapport; ik zou alles somatiseren en kan volgens hen gemakkelijk 40 uur in de week, 8 uur per dag werken. En daarnaast ook natuurlijk nog veel sporten in een team... Ik kan 24 uur werk per week niet eens meer kan volhouden, dus hoe zou ik dan nu 40 uur moeten werken én daarbij nog sporten? Zonder mij hierover te spreken en het een en ander toe te lichten ondertekent deze Meneer V. dit ook nog eens, en kan ik op geen enkele wijze correcties of wijzigingen aanbrengen in dit onprofessionele en beledigende rapport.
Ik heb tot heden enkel aan kunnen geven dat ik niet achter hun bevindingen sta, en met niets akkoord zal gaan tot ik een advocaat hierover heb gesproken, en hen voor de rechter heb gesleept.
Ik ben inmiddels door stress van dit hele gebeuren nog zieker geworden en ben in een depressie belandt.
Als je al niet ziek was, dan zou je het wel worden van deze gestoorde instelling, die overigens om de zoveel jaar zijn naam veranderd. Dat lijkt me duidelijk; als hun naam in de loop der tijd te slecht wordt, snel een andere aannemen zodat ze met een frisse start verder kunnen.
Ik raad iedere werkgever aan NIET met dit absurde bedrijf in zee te gaan, en een werknemer naar een echte (bedrijfs)arts te sturen.
Bij het intake gesprek werd ik totaal niet serieus genomen, de arts (ex uwv keuringsarts) had zijn oordeel al klaar en wist precies wat er aan de hand was. Volgens zijn uwv ervaring was ik met goede opbouw gewoon inzetbaar. Nu was deze inzetbaarheid ook mijn wens omdat ik loyaal en verantwoordelijk ben naar mijn werkgever, daar heb ik immers geen conflict en ik wilde dolgraag zelf ook aan het werk. Inmiddels wat verder en volledig afgekeurd via het uwv, werken is te belastend evenals bijna alle prive gebeurtenissen. Door ergatis ben ik nog zieker geworden en bij ergatis hebben ze cruciale ziektebeelden over het hoofd gezien. Zeer teleurstellend, mi is ergatis vooral een verdienmodel voor ergatis zelf.
Vreselijk bedrijf. Leugens tegen werkgever en werknemer om maar de veel te zware onderzoeken te kunnen starten.
Ik ben met VSO na drie maal burn out vanwege chronische middag onderbezetting op het werk ontslagen.
Het bureau Ergatis zoekt dan naar een alternatieve verklaring omdat ik nog niet van meerdere burn outs ben hersteld. Dan zou ik volgens de psychiater van het bureau Ergatis een psychopathologische of schizofrene stoornis hebben of neurodiversiteit.
Deze diagnose vind ik vreemd en onterecht.
Het geeft ook mij net als anderen de indruk dat het bureau Ergatis partijdig en kostenbesparend is voor de ex-werkgever.
Ga niet in zee met dit bedrijf! Zwaar hartinfarct gehad, artritis, slijtage nek en rug en kon volgens Ergatis volledig m'n oude werk weer doen. Dit heb ik 2 jaar lang geprobeerd en er meermaals uitgelegen omdat ik niet meer kon. Niks aan het handje volgens Ergatis. Wat een bagger bedrijf!
Missie weinig doen en iedereen beter melden ongeacht klachten en hopen dat werknemer het moeilijke verslag niet begrijpt of tegenin gaat zodat werkgever niet hoeft te betalen en de wachttijd niet wordt volgemaakt.
Wij krijgen uw zieke werknemer weer snel aan het werk. Ja. En hoe.
Het onderzoek heeft veel te lang geduurd. Erg onzorgvuldige en tegenstrijdige conclusies. Gebaseerd op krap een uur gesprek per 'specialist'.
Brief van huisarts met relevante informatie heeft men maar voor een gedeelte gebruikt. Niet alle behandelende specialisten zijn benaderd voor relevante informatie.
Men trekt conclusies op basis van onzorgvuldig en onvoldoende onderzoek en onvoldoende informatie. Het leven is al niet simpel wanneer je worstelt met je gezondheid. Het is Ergatis gelukt om de worsteling nog zwaarder te maken.
Oppervlakkig onderzoek helpt niet om een goed en gedegen advies te geven, maar heeft wel een enorme impact op mij.
Eigenaresse-arts is gedreven door geld en niet door ethiek of beroepsnormen. Schrijft rapport dat niets met diagnostiek te maken heeft en zeker niet van deze patient.
Nemen het niet zo nauw met de waarheid, je moet praten als Brugman om eenvoudige fouten in je dossier te laten aanpassen. Het uiteindelijke rapport is een bijeengeraapt zooitje dat zichzelf tegenspreekt en er vindt contact met bedrijfsarts plaats voor overleg (zeer onpartijdig dus), bedrijfsarts versprak zich namelijk. Ook stuurt men zomaar je dossier door zonder geldige toestemmingsverklaring en dan moet je het maar doen met een excuus en 'er op vertrouwen dat ze het nog niet geopend hebben'. Het PO werd uitgevoerd door iemand zonder ervaring en uit een ander werkveld, met gevolgen van dien.
na een hersen infarct door gestuurd naar Ergatis.
Het UWV vond dat ik 50 % kon werken. Second opinion bij Ergatis gedaan. kwamen ook uit op 50% afgekeurd.
ik heb gevraagd hoe men daar aan kwam zei de behandelaar en hij heeft dit ook op papier gezet dan men de richtlijnen van het UWV volgt (kan je terug vinden op internet). dus men kijkt puur naar de theorie en niet naar de patiënt en de uitslag zal dus altijd hetzelfde zijn als bij het UWV. inmiddels ben ik 100% afgekeurd. ga niet in zee met dit bedrijf. ze kunnen je leven verzieken.
Mijn hele dossier was knip en plakwerk. Ze hadden totaal geen verstand van mijn aandoening.
Het uwv is hierin meegegaan en ik heb daardoor geen wia gekregen omdat Ergatis dacht dat ik wel beter kon worden in de toekomst ( aangeboren bindweefsel aandoening die steeds erger word) ook hebben ze mijn autisme helemaal gemist, het psychische onderzoek was 5 algemene vragen.
Belangenverstrengeling met het uwv omdat mijn casemanager ook voor het uwv werkte. En daardoor ook bezwaar en beroep afgewezen. Nu heb ik geen inkomsten meer en moet leven van mijn man zijn minimale inkomen wij zijn nu 60 en 65 jaar, mooie toekomst. Bedankt Ergatis!
Mijn ervaring is van 2019 maar ik kan op hun site niks meer plaatsen.
De dokter weigerde info te geven aan Ergatis omdat ze niets met ze te maken wilde hebben. Na toezending rapport begreep ik waarom.
Het bedrijf ergatis bleek een luchtbel. Diverse locaties bestaan niet maar worden ad hoc gehuurd. Hoofdkantoor in Nijmegen is een serie kleine smoezelige kamertjes. Hoofd ICT bij problemen blijkt ook over de koffie te gaan en de receptionist te zijn. Onderzoek niet uitgevoerd door de arts maar een anonieme instantie online (Embloom). Er is mij nooit gevraagd wat ik zelf van mijn aandoening vind. Dat ik 100 procent beter verklaard zou worden was al bij binnenkomst helder. Toch gek als je in een revalidatiecentrum loopt.
Door baas gestuurd voor second opinion. Bleek second opinion voor de baas zijn belang, niet van de zieke. Totaal niet objectief. Gelukkig kende mijn medisch specialist dit bureau dus kon schade nog enigszins beperkt worden met advies van een arts!
Anyone can write a Trustpilot review. People who write reviews have ownership to edit or delete them at any time, and they’ll be displayed as long as an account is active.
Companies can ask for reviews via automatic invitations. Labeled Verified, they’re about genuine experiences.
Learn more about other kinds of reviews.
We use dedicated people and clever technology to safeguard our platform. Find out how we combat fake reviews.
Learn about Trustpilot’s review process.
Here are 8 tips for writing great reviews.
Verification can help ensure real people are writing the reviews you read on Trustpilot.
Offering incentives for reviews or asking for them selectively can bias the TrustScore, which goes against our guidelines.